Wednesday, September 2, 2009

Baja, Racun dan Hormon Untuk Tanaman Tembikai

Assalamualaikum wr wb

Tanaman tembikai memerlukan baja untuk tumbuh membesar, racun untuk mengawal serangan serangga, kulat dan ulat. Selain itu, tanaman tembikai juga memerlukan baja tambahan (trace element) sekiranya berlaku kekurangan di dalam pemberian baja asas (taik ayam) dan baja utama (NPK 15:15:15 dan NPK 12:12:17 + TE). Baja tambahan ini biasa disebut baja foliar - disembur terus ke daun pokok dan meresap ke dalam.

Berikut ialah antara baja, racun dan hormon yang digunakan. Semuanya dari luar negara. Ada dari Jepun, ada dari Sepanyol, ada dari Sweeden, ada dari German dan ada dari Australia.

Tong biru ini dibeli di kedai besi buruk khusus utk dijadikan sebagai bekas bancuhan baja, racun dan hormon di ladang tembikai yang telah dibahagikan kepada 3 plot - A, B, dan C. Isipadu tong biru ini ialah 250 liter bersamaan dengan 15 tong/pam galas yang berkapasiti 16 liter.

4 comments:

  1. Kami adalah pengilang dan pengedar baja mineral dalam bentuk cecair (foliar) jenama ECO GREEN. Kelebihan baja ini

    1. Amat kos efektif. 1L baja boleh dicampur dengan 1000L air untuk pembajaan kawasan seluas 2 ke 4 hektar. Pembajaan antara 2 ke 4 minggu sekali. Kos cuma RM120 seliter, jadi kos pembajaan sehektar adalah rendah.

    2. Baja adalah dari mineral asli dan tidak mengandungi bahan kimia. Lantas tidak memberi kesan yang negatif kepada alam sekitar.

    3. Boleh meningkatkan hasil, menjadikan tanaman lebih subur dan juga tanah lebih subur untuk penanaman musim seterusnya.

    4. Boleh manjadikan buah-buahan lebih besar dan manis.

    5. Menjadikan sayur-sayuran lebih besar.

    6. Eco Green Padi sesuai untuk penyakit karah padi.

    7. Boleh menjadikan tumbuhan berbunga lebih segar dan tahan lebih lama.

    Boleh hubungi 0102069697 untuk sebarang pesanan

    ReplyDelete
  2. untuk maklumat baja cecair organik boleh ke mdaarifent.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Macam mana nak tanam tembikai ? Nak tanam beberapa biji sahaja.

    ReplyDelete